Köszöntöm a Műszaki Alaptárgyi Tanszék honlapján!
A Műszaki Alaptárgyi Tanszék – az intézményben kialakult hagyományt követve – a Műszaki Karon oktatott mérnöki szakok képzési programjában szereplő, a matematika, az ábrázológeometria, a fizika, az informatika és a térinformatika területéhez tartozó tárgyak oktatására szerveződött. Ezen túl szerepet vállalunk más tanszékek tárgyainak oktatásában is, például műszaki mechanika, diagnosztika, színdinamika, megjelenítési technikák, területfejlesztés.
Az oktatott témakörök sokszínűségéhez hasonlóan a tanszék munkatársai által művelt szakterületek is változatosak. A tanszéken folyó kutatások elsősorban a Debreceni Egyetem Matematika- és Számítástudományok Doktori Iskola „Függvényegyenletek” és „Didaktika” doktori programjaihoz, az Informatikai Tudományok Doktori Iskola „Az informatika ipari és tudományos alkalmazásai” doktori programjához, és a Debreceni Egyetem Földtudományok Doktori Iskola programjához kapcsolódnak.
Az oktatás-módszertani kutatásokat a napi oktatási tevékenység során felmerülő kérdések motiválják. Az oktatási tevékenységünkben az 1990-es évek második felétől kezdődően egyre hangsúlyosabb az az elv, hogy a műszaki alapozó tárgyak oktatásában elsősorban a képzési célnak való megfelelést tekintsük a hatékonyság mértékének. A tananyagban – a tantervekben megszabott igen szűkös időkeret nyújtotta lehetőségeken belül – a lehető legtöbb műszaki alkalmazást szerepeltetünk, ezek felvezetésében törekszünk az érintett tárgykör fogalomrendszerének, terminológiájának alkalmazására. Tapasztalataink szerint az érdeklődő hallgatók esetén ez a módszer jelentősen növeli a szakmai tárgyak tanulásának eredményességét. A módszertani fejlesztések fontos eredménye négy jegyzet, mely a mérnöktanári képzést támogatja: „Matematikai szoftverek alkalmazása műszaki számításokban”, „A térszemlélet fejlesztésének lehetőségei a műszaki képzés keretében”, „Matematikai eszközök mérnöki alkalmazásokban” és „Módszertani gyakorlatok a mérnökképzésben”.
A műszaki felsőoktatás oktatás-módszertani kérdéseinek megvitatására 2013-ban alapítottunk meg a Probléma alapú tanulás a mérnökképzésben (Problem-based Learning in Engineering Education) című konferencia-sorozatot.
Tanszékünk munkatársai a karon művelt mérnöki területekhez kapcsolódó foglalkozásokat dolgoztak ki a 12-18 éves korosztály számára, melyekkel rendszeresen megjelenünk középiskolákban általában nagy sikert aratva. A foglalkozások célja a műszaki képzés megismertetése, népszerűsítése élményszerű és egyben sok hasznos ismeretet és gondolatot átadó programok keretében. A rendezvénysorozat elemei folyamatosan bővülnek a műszaki képzés utánpótlásának biztosítását célzó projektek keretében.
A Tanszék gondozza a Mérnöktanári szakot, mely fontos szerepet tölt be abban, hogy a középfokú szakmai képzés tanári utánpótlása magas színvonalon biztosítva legyen Debrecen és a régióban, és ezzel a munkával hozzájárul a debreceni iparfejlesztési tervek sikeres megvalósulásához.
Prof. Dr. Kocsis Imre
tanszékvezető egyetemi tanár