GTKK KCS

VISSZA

GEOMETRIA, TÉRSZEMLÉLET ÉS KOGNITÍV KÉPESSÉGEK KUTATÓCSOPORT

A kutatócsoport a térszemlélet és térbeli gondolkodás komplex vizsgálatával foglalkozik, nemzetközi együttműködések keretében, összekapcsolva a kognitív képességek fejlesztését a modern geometriai kutatásokkal. A csoport munkájának központi eleme a térszemlélet komponenseinek vizsgálata és a kognitív folyamatok kutatása, különös tekintettel a térszemlélettel kapcsolatos mentális tevékenység aspektusaira.

A térérzékelő képesség mérése és fejlesztése kiemelt kutatási terület. A csoport objektív mérőeszközök fejlesztésével foglalkozik, amelyek nemcsak diagnosztikai célokat szolgálnak, hanem lehetővé teszik a fejlődés nyomon követését és a térszemlélet fejlesztésére irányuló módszerek kidolgozását is. Ezek az eszközök különösen fontosak a mérnökképzésben, ahol a térbeli gondolkodás elengedhetetlen kompetencia.

A színérzékelő képesség mérése és fejlesztése szintén központi szerepet kap a kutatásban. A színkülönbség érzékelés és színmeghatározó készség fejlesztése különösen fontos a mérnöki területeken, ahol a pontos színfelismerés és -megkülönböztetés kritikus fontosságú. A kutatócsoport interaktív színtani oktatószoftver tervezésével és fejlesztésével foglalkozik, amely innovatív megoldást kínál ezen készségek hatékony fejlesztésére. A színérzékelő képesség mérésére kidolgozott eszközök lehetővé teszik az egyéni különbségek feltérképezését és célzott fejlesztési programok kialakítását.

A dinamikus geometriai rendszerek alkalmazása a STEM oktatásban gyakorlati keretet ad a kutatásoknak. Az interaktív feladatlapok kidolgozása az ábrázoló geometria oktatásának segítésére lehetővé teszi, hogy a hallgatók saját tempójukban fedezzék fel a térbeli összefüggéseket, azonnali visszajelzést kapva tevékenységükről. Ezek a módszerek hatékonyan támogatják a térszemlélet fejlesztését és a térbeli reprezentációk megértését.

A felsőoktatás-módszertani vizsgálatok a szakmai pedagógusképzés és mérnöktanári képzés keretében zajlanak. A csoport vizsgálja a résztvevők szakmai fejlődését a modellalkotás, szakmai szókincsfejlesztés és tantárgyak közti kapcsolatok építésének területén. A matematikai eszközök mérnöki alkalmazásokban való bemutatása módszertani vizsgálatokkal párosul a műszaki tárgyak oktatásában, új oktatási módszerek alkalmazásával, tartalmi és módszertani fejlesztéssel.

Az elméleti geometriai kutatások terén az izoptikus görbék és felületek vizsgálata a Thalesz-tétel általánosításából indul ki, kiterjesztve a vizsgálatot nemeuklideszi geometriákra, mint a hiperbolikus és szférikus síkok. A térbeli láthatóság és térszög vizsgálata gyakorlati alkalmazásokban is kulcsfontosságú, például előadótermek, stadionok optimális tervezésénél.

A Thurston geometriák vizsgálata nyolc különböző háromdimenziós homogén geometriát foglal magában. Az olyan speciális struktúrák, mint az S²×R, H²×R, Sl₂R, Nil és Sol geometriák fascinálóan eltérő tulajdonságokat mutatnak. A klasszikus euklideszi geometriából ismert tételek átültetése ezekbe a speciális terekbe ígéretes új kutatási területet nyit, amely közvetlenül kapcsolódik a térszemlélet kutatásához.

A kutatócsoport munkája így ötvözi a kognitív pszichológiát, pedagógiát és az absztrakt matematikai elméletet, létrehozva egy interdiszciplináris kutatási környezetet, amely hozzájárul a mérnökképzés minőségének javításához.

Legutóbbi frissítés: 2025. 10. 07. 13:11