MÉRNÖKI ALKALMAZÁSOK ÉS FENNTARTHATÓSÁG KUTATÓCSOPORT
A kutatócsoport a fenntartható fejlődés mérnöki megoldásaival foglalkozik, összekapcsolva az energiaföldrajzot, településföldrajzot és területfejlesztést. A csoport központi kutatási területe a megújuló energiaforrások hasznosítási lehetőségeinek vizsgálata elsősorban települési környezetben, amely kulcsfontosságú az energiaátmenet sikeressége szempontjából.
Az energetikai önfenntartás kérdése komplex megközelítést igényel, amely túllép a technikai aspektusokon és földrajzi, társadalmi, gazdasági szempontok együttes vizsgálatát követeli meg. A kutatócsoport vizsgálja, hogyan válhatnak a települések energetikailag önellátóvá, miközben fenntartható fejlődési elveket követnek. A circular economy és circular city koncepciók beépítése a kutatásba modern szemléletet képvisel, amely a lineáris gazdasági modell helyett a körforgásos megoldásokat helyezi előtérbe. A települések úgy tervezhetők és működtethetők, hogy minimalizálják a hulladék keletkezését, maximalizálják az erőforrások újrahasznosítását és helyi szinten biztosítsák az energetikai fenntarthatóságot.
Az elektromos hajtású versenyautók fejlesztése gyakorlati terepet biztosít a járműdinamikai elméletek és optimalizációs módszerek tesztelésére. A kutatócsoport prototípus versenyautók tervezésével és építésével foglalkozik, amelyek hazai és nemzetközi versenyeken mérettetnek meg. A fejlett járműdinamikai szimulációs és optimalizációs eljárások nélkülözhetetlenek a különböző műszaki paraméterek meghatározásához.
A moduláris felépítésű műszaki adatoptimalizáló szoftver két fő komponensből áll: egy járműdinamikai szimulációs programból, amely az autó műszaki adataiból számítja ki a menetdinamikai jellemzőket, valamint egy optimalizációs programból, amely ezeket az eredményeket felhasználva optimalizálja a paramétereket az adott versenyfeladathoz.
Mivel egy jármű rendkívül nagyszámú műszaki paraméterrel rendelkezik, amelyek többségének értéke szabadon választható, az újszerű szűrési eljárás lehetővé teszi azon paraméterek kiszűrését, amelyek változása elhanyagolható mértékben befolyásolja a jármű menetdinamikai jellemzőit. Ez jelentősen csökkenti az optimalizáció időigényét, miközben megőrzi az eredmények pontosságát. A sajátfejlesztésű összetett mérőrendszer biztosítja a szimulációs program bemenő adatainak kísérleti meghatározását, összekapcsolva az elméleti kutatást a gyakorlati alkalmazással.