Köszöntő

Dr. Kocsis ImreKöszöntöm a Műszaki Alaptárgyi Tanszék honlapján!

A Műszaki Alaptárgyi Tanszék – az intézményben kialakult hagyományt követve – a Műszaki Karon oktatott mérnöki szakok képzési programjában szereplő, a matematika, az ábrázológeometria, a fizika, az informatika és a térinformatika területéhez tartozó tárgyak oktatására szerveződött. Ezen túl szerepet vállalunk más tanszékek tárgyainak oktatásában is, például műszaki mechanika, diagnosztika, színdinamika, megjelenítési technikák, területfejlesztés.

Az oktatott témakörök sokszínűségéhez hasonlóan a tanszék munkatársai által művelt szakterületek is változatosak. A tanszéken folyó kutatások elsősorban a Debreceni Egyetem Matematika- és Számítástudományok Doktori Iskola „Függvényegyenletek” és „Didaktika” doktori programjaihoz, az Informatikai Tudományok Doktori Iskola „Az informatika ipari és tudományos alkalmazásai” doktori programjához, és a Debreceni Egyetem Földtudományok Doktori Iskola programjához kapcsolódnak.

Az oktatás-módszertani kutatásokat a napi oktatási tevékenység során felmerülő kérdések motiválják. Az oktatási tevékenységünkben az 1990-es évek második felétől kezdődően egyre hangsúlyosabb az az elv, hogy a műszaki alapozó tárgyak oktatásában elsősorban a képzési célnak való megfelelést tekintsük a hatékonyság mértékének. A tananyagban – a tantervekben megszabott igen szűkös időkeret nyújtotta lehetőségeken belül – a lehető legtöbb műszaki alkalmazást szerepeltetünk, ezek felvezetésében törekszünk az érintett tárgykör fogalomrendszerének, terminológiájának alkalmazására. Tapasztalataink szerint az érdeklődő hallgatók esetén ez a módszer jelentősen növeli a szakmai tárgyak tanulásának eredményességét. A módszertani fejlesztések fontos eredménye négy jegyzet, mely a mérnöktanári képzést támogatja: „Matematikai szoftverek alkalmazása műszaki számításokban”, „A térszemlélet fejlesztésének lehetőségei a műszaki képzés keretében”, Matematikai eszközök mérnöki alkalmazásokban” és „Módszertani gyakorlatok a mérnökképzésben”.

A műszaki felsőoktatás oktatás-módszertani kérdéseinek megvitatására 2013-ban alapítottunk meg a Probléma alapú tanulás a mérnökképzésben (Problem-based Learning in Engineering Education) című konferencia-sorozatot.

Tanszékünk munkatársai a karon művelt mérnöki területekhez kapcsolódó foglalkozásokat dolgoztak ki a 12-18 éves korosztály számára, melyekkel rendszeresen megjelenünk középiskolákban általában nagy sikert aratva. A foglalkozások célja a műszaki képzés megismertetése, népszerűsítése élményszerű és egyben sok hasznos ismeretet és gondolatot átadó programok keretében. A rendezvénysorozat elemei folyamatosan bővülnek a műszaki képzés utánpótlásának biztosítását célzó projektek keretében.

A Tanszék gondozza a Mérnöktanári szakot, mely fontos szerepet tölt be abban, hogy a középfokú szakmai képzés tanári utánpótlása magas színvonalon biztosítva legyen Debrecen és a régióban, és ezzel a munkával hozzájárul a debreceni iparfejlesztési tervek sikeres megvalósulásához.

Dr. habil. Kocsis Imre

tanszékvezető főiskolai tanár

Frissítés dátuma: 2019.02.07.


Tisztelt Felhasználó!

 

A Debreceni Egyetem kiemelt fontosságúnak tartja a rendelkezésére bocsátott, illetve birtokába jutott személyes adatok védelmét. Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy a Debreceni Egyetem a 2018. május 25. napján hatályba lépett Általános Adatvédelmi Rendelet alapján felülvizsgálta folyamatait és beépítette a GDPR előírásait az adatkezelési és adatvédelmi tevékenységébe. A felhasználók személyes adatait a Debreceni Egyetem korábban is teljes körültekintéssel kezelte, megfelelve az érvényben lévő adatkezelési szabályozásoknak. A GDPR előírásait követve frissítettük Adatvédelmi Tájékoztatónkat, amelyet az alábbi linkre kattintva olvashat el: Adatkezelési tájékoztató. DE Kancellária VIR Központ